dilluns, 18 d’octubre del 2010

Com ensenyar ciències?

18 d’octubre del 2010

Avui hem fet la primera sessió teòrica de Didàctica de les Ciències.

Què hem après avui?

Abans de començar amb temaris de ciències, cal que ens plategem algunes preguntes molt importants: com hem d’ensenyar les ciències als nostres infants? Quina és la millor manera d’ensenyar les ciències?

Que un mestre/a ensenyi no vol dir que l’alumne aprengui i per això, cal que proposem activitats i exercicis que siguin socialment rellevants i que tinguin sentit pels alumnes. Activitats on hi hagi una gran experimentació, on els alumnes podran comprovar per ells mateixos com es produeixen els fenòmens que estudien; on hi hagi un raonament lògic per part dels infants; i activitats on la comunicació i la interacció amb els altres són primordials per resoldre els dubtes plantejats.

Per tant, cal que ensenyem les ciències de manera dinàmica i amb una gran experimentació, on els alumnes i les mestres plantegen preguntes i dubtes que són significatius i rellevants pels infants, són dubtes que es poden resoldre i que tenen una importància en la vida dels nostres infants. És a dir, cal ensenyar d’una manera constructivista.

Ampliació de conceptes:

- Constructivisme: En pedagogia, es denomina constructivisme a un corrent que afirma que el coneixement de totes les coses és un procés mental de l'individu, que es desenvolupa de manera interna conforme l'individu obté la informació i interactua amb el seu entorn.
Considera que l'apreciació i memorització de símbols, així com les relacions lògiques entre ells, no és realment coneixement. El constructivisme considera que el veritable coneixement de les coses és l'estructura mental individual generada de la interacció amb el mitjà. L'instructor és una persona que posa facilitats, que provoca situacions riques en possibilitats d'aprenentatge, no qui transmet coneixement.

El constructivisme es basa en el principi que l'apreciació de la realitat és completament diferent per dos individus diferents, encara que les condicions d'aprenentatge siguin semblants, degut al fet que no és possible crear condicions perfectament iguals en la ment de dos subjectes diferents. (wikipedia)

- Més informació sobre el constructivisme:
http://www.xtec.cat/centres/a8000049/fulles/serveis/Varis/construc.htm

- Aquest video mostra, d’una manera molt simpàtica, la diferència entre el model tradicional i el model constructivista:



- Dues fotos que mostren, des de el meu punt de vista, aquesta teoria:











Cap comentari: