dilluns, 8 de novembre del 2010

Una conferència interessant

8 novembre del 2010

Què hem aprés avui?

Avui, ha vingut la Conxita a donar-nos una conferència molt interessant sobre el Model d’ésser viu. A partir d’exemplificacions, ens ha explicat com poder treballar qualsevol ésser viu amb els nostres futurs infants.


Què necessitem per ser capaços d’explicar?


1. Tenir ganes de conèixer i emocionar-nos

2. Mirar amb els ulls de la ciència

3. Imaginar i representar


Tenir ganes de conèixer i emocionar-nos:


Crear contextos i situacions. Capacitat d’emocionar i plantejar preguntes.


Què fan els conills? Davant d’aquesta pregunta els infants poden respondre més de 50 preguntes.

Abans d’iniciar qualsevol treball amb els infants, és important saber què sap i de què ens pot parlar l’alumnat. Podrem veure com ells ja ens parlen sobre el model d’ésser viu.


Com a mestres, nosaltres hem de saber com classificar aquesta informació que ens transmeten. Un exemple pot ser: conceptes de reproducció en color lila, conceptes de relació en color verd i conceptes de nutrició en color blau; tot això ho podem fer directament a la pissarra i així els infants es podran preguntar perquè escrivim amb diferents colors i introduir el model.


Mirar amb els ulls de la ciència:


Necessitat de transformar les idees prèvies que ens donen els infants.


Per què podem assegurar que el conill és un ésser viu?


- Perquè prové d’un altre ésser viu molt semblant a ell (reproducció)

- Davant d’estímuls dóna respostes

- Fa un intercanvi d’energia i matèria que modifica el medi


Què fan els ésser vius? Hem d’intentar passar del pensament quotidià al pensament científic. Respondre i fer investigacions com “les farien els científics”.


Els ésser vius fan 3 funcions principals: es reprodueixen, es nodreixen i es relacionen.


Quins conceptes són interessants de treballar per mirar amb aquests ulls de la ciència?


- Regularitat / Diversitat

- Canvi / Conservació

- Macro / Micro

- Dins / Fora (aquests conceptes et porten a treballar el macro/micro)

- Continuïtat / Discretització

- Abans / Ara / Després (dimensió temporal dels fets)

- Aquí / Allà (dimensió espacial dels fets)


Imaginar i representar:


Les representacions que fan els infants sobre allò que experimenten o investiguen han de servir per alguna cosa, com per exemple les podem utilitzar per fer un debat o per comparar. Els infants han de veure que el seu treball és útil i significatiu.


Aspectes bàsics dins d’aquest procés


1. Preguntes orientades a promoure la modelització

2. Interaccions en el grup-classe utilitzant diferents llenguatges. Per fer aquestes interaccions cal que les preguntes que plantegem siguin interessants pels infants.

3. Manipulació dels materials


Quin tipus d’interaccions podem utilitzar amb els infants?


- Interacció triàdica: és una interacció centrada en el mestre i té tres passos: pregunta - resposta - avaluació





-Interacció follow up: és una interacció centrada en els infants. Els passos són els següents: pregunta - resposta - respostes o preguntes. En aquest tipus d’interacció les mestres intervenen quan creuen que és necessari.






Ampliació de conceptes:

- Models teòrics com a organitzadors del currículum
http://ddd.uab.cat/pub/ciencies/16996712n6p29.pdf


Per explicar allò que aprenem cal que tinguem ganes d'aprendre, això s'aconsegueix quan ens emocionen

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada