Què hem aprés avui?
Avui, ha vingut la Conxita a donar-nos una conferència molt interessant sobre el Model d’ésser viu. A partir d’exemplificacions, ens ha explicat com poder treballar qualsevol ésser viu amb els nostres futurs infants.
Què necessitem per ser capaços d’explicar?
1. Tenir ganes de conèixer i emocionar-nos
2. Mirar amb els ulls de la ciència
3. Imaginar i representar
Tenir ganes de conèixer i emocionar-nos:
Crear contextos i situacions. Capacitat d’emocionar i plantejar preguntes.
Què fan els conills? Davant d’aquesta pregunta els infants poden respondre més de 50 preguntes.
Abans d’iniciar qualsevol treball amb els infants, és important saber què sap i de què ens pot parlar l’alumnat. Podrem veure com ells ja ens parlen sobre el model d’ésser viu.
Com a mestres, nosaltres hem de saber com classificar aquesta informació que ens transmeten. Un exemple pot ser: conceptes de reproducció en color lila, conceptes de relació en color verd i conceptes de nutrició en color blau; tot això ho podem fer directament a la pissarra i així els infants es podran preguntar perquè escrivim amb diferents colors i introduir el model.
Mirar amb els ulls de la ciència:
Necessitat de transformar les idees prèvies que ens donen els infants.
Per què podem assegurar que el conill és un ésser viu?
- Perquè prové d’un altre ésser viu molt semblant a ell (reproducció)
- Davant d’estímuls dóna respostes
- Fa un intercanvi d’energia i matèria que modifica el medi
Què fan els ésser vius? Hem d’intentar passar del pensament quotidià al pensament científic. Respondre i fer investigacions com “les farien els científics”.
Els ésser vius fan 3 funcions principals: es reprodueixen, es nodreixen i es relacionen.
Quins conceptes són interessants de treballar per mirar amb aquests ulls de la ciència?
- Regularitat / Diversitat
- Canvi / Conservació
- Macro / Micro
- Dins / Fora (aquests conceptes et porten a treballar el macro/micro)
- Continuïtat / Discretització
- Abans / Ara / Després (dimensió temporal dels fets)
- Aquí / Allà (dimensió espacial dels fets)
Imaginar i representar:
Les representacions que fan els infants sobre allò que experimenten o investiguen han de servir per alguna cosa, com per exemple les podem utilitzar per fer un debat o per comparar. Els infants han de veure que el seu treball és útil i significatiu.
Aspectes bàsics dins d’aquest procés
1. Preguntes orientades a promoure la modelització
2. Interaccions en el grup-classe utilitzant diferents llenguatges. Per fer aquestes interaccions cal que les preguntes que plantegem siguin interessants pels infants.
3. Manipulació dels materials
Quin tipus d’interaccions podem utilitzar amb els infants?
- Interacció triàdica: és una interacció centrada en el mestre i té tres passos: pregunta - resposta - avaluació
-Interacció follow up: és una interacció centrada en els infants. Els passos són els següents: pregunta - resposta - respostes o preguntes. En aquest tipus d’interacció les mestres intervenen quan creuen que és necessari.
Ampliació de conceptes:
- Models teòrics com a organitzadors del currículum
http://ddd.uab.cat/pub/ciencies/16996712n6p29.pdf
Per explicar allò que aprenem cal que tinguem ganes d'aprendre, això s'aconsegueix quan ens emocionen
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada