dimarts, 30 de novembre del 2010

Excursió CDEC

Centre de Documentació i Experimentació en Ciències



Comencem la nostra visita al CDEC fent una petita xerrada on ens expliquen com funciona i què fan.

Primer de tot, se’ns demana que fem un gest que ens recordi alguna classe de ciències de l’escola. La majoria corresponen a llegir i a escriure és a dir, a classes de ciències magistrals.


Després de recordar la nostra experiència com alumnes, ens pregunten pel nostre futur com a mestres: com volem que siguin les nostres classes de ciències?

- Participatives

- Dinàmiques

- Emocionants

- Constructives

- Reflexives

- Interessants

- Cooperatives

- Motivadores

- Divertides

- Experimentals (propi de les ciències)


Totes aquestes característiques i qualificatius ens serveixen per a construir un pensament científic.

Actualment, segons les nostres experiències a les aules com a mestres practicants, podem veure que entre el que volem i el que es dóna a les classes hi ha un gran diferència. Nosaltres proposem un aprenentatge actiu i experimental, on l’infant és el centre i participa en tot moment en les decisions i activitats que es proposem i on els experiments i investigacions són la base del coneixement científic, però a les escoles d’avui en dia, en la gran majoria, encara es treballa a partir de fitxes.


Què és fa al CDEC?


- Assessorament


- Recursos: el CDEC ofereix diferents experiències al laboratori i les aules. També proporciona recursos per a l’educació sostenible. Ofereix revistes especialitzades en ciències i recursos en línea.


- Recerca: ofereix suport als joves que volen realitzar el seu treball de recerca (4t ESO i 2n Batxillerat). Educació ambiental. Llicència d’estudi. Posen a l’abast noves propostes per a l’abstracció de models interpretatius col·laborant amb grups de recerca.


- Innovació: presenta nous materials per les aules en relació amb les TIC. Proporciona nous materials curriculars i experiències innovadores de ciències i educació ambiental.


- Formació: ofereixen cursos, seminaris, grups de treball, intercanvis, jornades...


- Préstec de material: ofereixen a les escoles material del que disposen perquè aquestes puguin dur a terme les seves pràctiques educatives. A més de materials, el CDEC també ofereix petits organismes per a les escoles per a que els infants i joves puguin veure l’evolució. Cal dir, que aquest préstec és gratuït i que es un servei únic en tot Espanya. Ofereixen animalons petits com pollets o insectes. Normalment, a infantil els animalons que es treballen són el següents: a P3 el insecte pal (més senzill), a P4 el grill (soroll, fa mudes, esquelet) i a P5 el cuc de farina (té una evolució “rara”: la fa en tres fases i en aquestes tres fases el seu cos canvia moltíssim, no sembla el mateix animal).

Alguns dels materials que es presten a les escoles és el següent: rampa, kit d’aigua, lupes amb suport, lupa de mà, lupa binocular, incubadora, lubricant, banc de llum (serveix per veure el creixement de les plantes de forma molt ràpida), dossier d’activitats, activitats amb minerals...


- Suport docent de ciències (a tots el nivells, des de infantil fins a la universitat)



La imatge de l’infant: Quins infants ens esperen a les aules?

Infants de cent:

- Cent maneres de fer

- Cent llengües

- Cent alegries

- Cent mans

- Cent maneres de pensar

- Cent maneres de sorprendre

- ...



Què entenen per ciències?

- Treballar entorns d’aprenentatge

- Actualització científica i tecnològica

- Ús quotidià de recursos específics de laboratori i TIC

- Facilitar l’adquisició de capacitats i competències

- L’aula és un entorn d’aprenentatge: els nens poden expressar i dir-nos allò que pensen d’una proposta



Quin tipus de material utilitzem?

De tot tipus, des de aquells que són més sofisticats fins als més senzills. Aquells que ens serveixin per a poder experimentar. Cal tenir present que no hem d’experimentar per experimentar o per fer alguna cosa, sinó que hem d’experimentar perquè tenim la curiositat i el dubte i volem saber el perquè d’aquella cosa.


Per què fer ciències a l’aula?

Serveix per donar respostes a les necessitats dels nostres infants.



Proposta de treball:

1. Model explicatiu científic

2. evolució aplicant pensament i activitats

3. Models explicatius personals


Aquesta proposta de treball es realitza a partir d’un objecte o fenomen que volem estudiar. Com hem dit abans cal que tinguem alguna curiositat o dubte per a poder iniciar un investigació.

La feina com a mestres es acompanyar als nostres infants perquè siguin capaços de veure amb els ulls de les ciències.



Procediments

- Processos científics (habilitats intel·lectuals): l’observació és el procediment més potent a infantil.

- Tècniques científiques (habilitats psicomotores)


Espai ideal

No volem un espai on els alumnes estiguin asseguts cadascú a la seva cadira i a la seva taula, cadascú amb el seu ordinador corresponent i personal, sinó que volem un espai on es pugui treballaren grup i que s’obri l’ordinador únicament quan sigui necessari (buscar una informació, deixar constància d’algun descobriment...). volem un espai on es pugui experimentar, on puguem comunicar-nos (entre nosaltres i amb els altres), on hi hagi gran quantitat de material...



Després de la visita...

Em sento més valenta per poder fer ciències amb els meus futurs alumnes perquè he pogut comprovar que hi han molts recursos per poder fer ciències d’una manera activa i constructiva pels més peques de l’escola.



Si t’ha agrada’t totes les experiències que et proposa el CDEC...

Si ets mestre i vols treballar ciències...

Visita el CDEC: www.xtec.cat/cdec



Els infants tenen un desig d’aprendre que és tan intens com el desig de viure.